Aan het woord: Administratief medewerker Femke van Veijfeijken, Mekano Group

Aan het woord: Administratief medewerker Femke van Veijfeijken, Mekano Group

Femke is 1e aanspreekpunt voor zzp’ers die werken met Reversed Billing. Femke is te bereiken via 088-5983301 of via administratie@mekano-group.nl

Wat zijn jouw taken m.b.t. Reversed Billing?
Ik stuur wekelijks facturen naar zzp’ers naar aanleiding van de ingediende weekstaten. Als je ik je even mee neem in mijn werkwijze is die als volgt;
Een zzp’er dient zijn weekstaat (digitaal) in. Ik krijg daar meldingen van in mijn administratieve systeem. Deze weekstaat gaat dan ook automatisch door naar de opdrachtgever. In het digitale systeem waar wij als Mekano mee werken kan ik de status bijhouden. We kunnen dus zien als een opdrachtgever accordeert, maar ook als er geen reactie mocht komen. Indien het laatste het geval is, dan onderneem ik actie in de vorm van een belletje of mailtje naar de opdrachtgever.
Als er akkoord is van de opdrachtgever ga ik factureren richting opdrachtgever en naar de zzp’er.

Hoe zit het met de betalingstermijn van 30 dagen?
Deze blijft gehandhaafd zoals altijd! De 30 dagen gaan in na ontvangst van de ingediende uren. Dus stel een zzp’er dient op 1 oktober de gewerkte uren in, dan krijgt hij op 31 oktober betaalt.

Wat maakt deze werkwijze prettiger voor jou?
Het is veel milieubewuster. Door op deze manier te werken, hoeven we veel minder te printen. En het maakt het voor mij veel overzichtelijker doordat er minder mailverkeer is. Wat daarnaast ook een hoop tijd bespaart.

Krijg je veel vragen van zzp’ers?
Dat valt reuze mee. Als er vragen zijn dan is het “Hoe kan ik zien over welke week het gaat?” En dan kan ik aangeven dat dit te zien is op elke factuur. Daar staat namelijk weeknummer, jaartal en opdrachtgever op vermeld.

Tast het volgens jou het ondernemerschap van de zzp’er aan?
Nee, de zzp’er blijft verantwoordelijk voor het juist doorgeven van de gewerkte uren. En ik krijg juist positieve feedback vanuit de zzp’ers. Zij geven regelmatig aan “Ik ben als technische professional goed in mijn werk, maar ben geen boekhouder dus als jullie een factuur aanleveren vind ik het juist prettig” Win-Win dus!

Kan een zzp’er het ook uitproberen?
Jazeker! Ik kan ze er uitleg over geven en dan kunnen ze het zelf (tijdelijk) ervaren. Sowieso gaat dit de toekomst worden, dus zou ik adviseren om daarin mee te gaan en ervaar de positieve kanten ervan. Wij werken conform de voorwaarden van De Belastingdienst, dus dat mag geen showstopper zijn.