Bosch Transmission Technology

Improve the assets

Lowie van Sprang, Director Bosch Transmission Technology

Lowie van Sprang is een man met een heldere visie. Iemand die duidelijk de stip aan de horizon ziet. Bevlogen vertelt hij over BTT, marktleider op het gebied van ontwikkeling en massafabricage van duwbanden voor de continu variabele transmissie. Hij laat zijn licht schijnen over de ontwikkeling in de techniek en over de aanwas van nieuwe technici. Over de rol van een flexibele schil zegt hij: “Ik wil techneuten die zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen.”

 

Foto finish


Lowie is al geruime tijd een bekend gezicht binnen Bosch Transmission Technology, maar pas sinds een paar maanden actief in zijn rol als Director van Manufacturing Section Support.
Hij start zijn carrière na het behalen van zijn MTS-diploma bij Fuji Film in Tilburg. Vanuit de productie werkt hij zich op naar een leidinggevende rol binnen het correctief- en preventief onderhoud.
Na drieëntwintig jaar eindigt Lowie’s dienstverband bij Fuji. Door de verminderde vraag naar analoge fotografie en sluiting van de productie komt zijn rol daar te vervallen. “Het was prima,” vertelt hij. “De houdbaarheidsdatum was verstreken tussen mij en Fuji en het was tijd voor een nieuwe uitdaging.” Die vindt Lowie bij Bosch Transmission Technology, waar hij elf jaar geleden zijn entree maakt.

 

Service ontvangen én service verlenen


Lowie start binnen Bosch als unitmanager bij de elementenlijn. Later wordt zijn expertise ook gevraagd bij de assemblage-afdeling. Beide afdelingen draaien negen jaar onder zijn bezielende leiding. Lowie groeit vervolgens uit tot Value Stream Leader van de snarenlijn en is daarmee verantwoordelijk voor de hele keten waarin service voorop staat.

Sinds 3 maanden is hij Director MSS, de afdeling waar ‘service wordt verleend’. “Het is een voordeel dat ik beide kanten van de servicelevels ken,” aldus Lowie. “Hierdoor snap ik bepaalde beweegredenen en argumenten van afdelingen en personen. Het is mijn taak om al deze afdelingen goed te laten communiceren én te laten leren van elkaar.”

 

Van correctief naar preventief onderhoud


Lowie’s visie is helder. “Storingen willen we zoveel mogelijk beperken en dienen direct opgelost te worden. Daarbij is het van belang dat de oorzaak van de storing boven water komt en doorgespeeld wordt naar de afdeling preventief onderhoud, zodat dit weer meegenomen kan worden in de preventieve onderhoudscyclus.” De doelstelling is daarbij om de afdeling die correctief onderhoud pleegt te integreren in het preventief onderhoud. “Het uiteindelijke doel is om dan de tijd tussen twee onderhoudsstops te verlengen,” aldus Lowie.

 

De toekomst


“Op dit moment zitten we in een luxe positie,” zegt Lowie. “De vraag naar ons product is hoger dan de output.” Toch dient BTT zich te blijven ontwikkelen om mee te kunnen in de veranderende markt. “Daar hebben onze research en engineeringsafdelingen full focus op,” legt Lowie uit. “Een andere focus is verjonging, daar zijn we volop mee bezig. We hebben samenwerkingen met ROC’s om jongeren enthousiast te krijgen voor een mooie job in de industrie. Het is mooi dat mensen binnen Bosch een lange status van dienst hebben, maar uiteindelijk hebben we nieuw jong bloed nodig om continuïteit te kunnen bieden.”